Lovpligtig information

Antimobbepolitik

På Agerskov Kristne Friskole arbejder vi løbende med at skaber trygge rammer for alle børn herunder også forebyggelse af mobning. Vi arbejder bevidst for, at børnene oplever tryghed og stor trivsel på skolen og i de enkelte klassefællesskaber, da vi tror på at trivsel og faglig udvikling er hinandens forudsætninger. Det forebyggende trivselsarbejde er en løbende indsats på Agerskov Kristne Friskole.

Du finder den seneste udgave af skolens antimobbepolitik her:

Evaluering

Fagmål og afgangsprøve

Skolen følger undervisningsministeriets forenklede fællesmål i alle fag. (se https://www.uvm.dk). Der udarbejdes årsplaner i hvert fag i alle klasser. Disse kan rekvireres ved henvendelse til faglæreren.

Skolen afholder hvert år Folkeskolens afgangsprøve (FP) samt den bundne praktisk/musiske valgfagsprøve for 8. klasse.

Prøver og test

  • Skriftlige terminsprøver/øveprøver i alle fag én gang om året for 8. og 9. årgang.
  • To årlige skriftlige terminsprøver i dansk og matematik samt en terminsprøve i et sprogfag for 8. klasse
  • En terminsprøve i dansk og matematik for 9. årgang
  • Projektopgave i 8. og 9.kl.
  • Læsetest i 1. – 4. kl.
  • Stavetest i 2. – 5. kl.
  • Løbende skriftlig og mundtlige evalueringer i alle fag.

· Der arbejdes med individuelle læsetest for enkelte elever. Det er den fagansvarlige lærer, der gennemfører dem i forbindelse med tilrettelæggelsen af undervisningen for de pågældende elever.

Standpunktskarakterer

7. kl. får standpunktskarakter i juni.

8. og 9. kl. får standpunktskarakterer tre gange årligt (vinter, forår og sommer)

Undervisningsmiljøvurdering

Når I sender jeres barn i skole, har vi ansvaret for at de har det godt. Det er vi altid meget opmærksomme på. Det er en følge af den tillid I forældre viser os, når I overdrager ansvaret for jeres børn til os.

I foråret 2023 lavede vi en undervisningsmiljøvurdering. Personalet på AKF har i fællesskabet lavet en opfølgning på skolens undervisningsmiljø. I dette dokument kan du læse om undervisningsmiljøvurderingen og de indsatsområder, skolen vil arbejde med.

Tilsyn

Der skal ifølge Lov om friskoler og private grundskoler føres et forældrevalgt tilsyn med friskoler. Forældrekredsen træffer selv beslutning om, på hvilken måde tilsynet skal udøves.

Der skal føres tilsyn med

  1. Elevernes standpunkt i dansk, matematik, engelsk og evt. historie,
  2. Skolens samlede undervisningstilbud,
  3. At skolen opfylder kravene om, at skolerne efter deres formål og i hele deres virke skal forberede eleverne til at leve i et samfund som det danske med frihed og folkestyre samt udvikle og styrke elevernes kendskab til og respekt for grundlæggende friheds- og menneskerettigheder, herunder ligestilling mellem kønnene
  4. At undervisningssproget i en fri grundskole er dansk.

Den tilsynsførende afgiver hvert år en skriftlig tilsynserklæring.

Forældrenes tilsyn i praksis

Forældrene har generel adgang til at deltage i undervisningen, og tilsynet foregår i øvrigt ved deltagelse i skolens arrangementer.

Forældrene gøres på forældremøderne bekendt med undervisningen i de enkelte fag. Forældrene har til en hver tid mulighed for at få personlig orientering om deres barns/børns standpunkter.

Tilsynsførende

Annemarie Markussen er af forældrekredsen blevet valgt som tilsynsførende for skoleårene 2023-24 samt 2024-25.

Uddannelsesstatistik og nøgletal

På dette link kan du bl.a. finde information om karaktergennemsnit, elevantal og klassestatistik: https://uddannelsesstatistik.dk/Pages/Institutions/525007.aspx

Vedtægter

Du finder Agerskov Kristne Friskoles nyeste vedtægter her:

Frihed og Folkestyre på Agerskov Kristne Friskole

På Agerskov Kristne Friskole lægger vi stor vægt på at forberede vores elever til at leve i et samfund som det danske, hvor frihed og folkestyre er grundlæggende værdier. I overensstemmelse med friskolelovens § 1, stk. 2, arbejder vi målrettet på at udvikle og styrke elevernes demokratiske dannelse og deres kendskab til og respekt for grundlæggende friheds- og menneskerettigheder, herunder ligestilling mellem kønnene.

Vores undervisning og daglige virke er designet til at fremme elevernes forståelse for demokratiske processer og deres evne til at deltage aktivt i et demokratisk samfund. Vi opfordrer eleverne til at danne elevråd og deltage i beslutningsprocesser, hvilket giver dem mulighed for at opleve og praktisere demokrati i praksis.

Vi tror på, at en stærk demokratisk dannelse ikke kun handler om at kende sine rettigheder, men også om at forstå og respektere andres rettigheder. Derfor arbejder vi på at skabe et inkluderende og respektfuldt miljø, hvor alle elever føler sig hørt og værdsat.